.
Syawal kembali menjengah,
Bersama suka dan duka hari-hari semalam,
Membongkar kisah yang usai dan
....yang tak sudah.
Temah, Aton dan Yam,
Di Padang Lebar kembali bersatu,
Pernah dahulu berkeluarga, terpisah,
....mengorak langkah , mencari arah,
Kini bersama lagi,
Menyingkap helaian-helaian masa,
....dimamah usia, hari-hari tua.
Temah - sudah ingat-ingat lupa,
....Diulang kata setiap ketika,
....Yang tiada dikata ada,
....Tuturnya luhur tiada lagi dusta,
....Sinar mata bening, berkaca cahaya.
Aton - lemah badan anggota sendi,
....Beralih gerak serasa nyeri,
....Kudrat telah lama berlalu pergi,
....Harapan dan semangat teguh berdiri,
....Senyum dipamer yakin diri.
Yam – rabun mata berbayang seribu,
....Sering menanya, “…siapa di sana tu?”,
....Pandangan di hati tak pula sebegitu,
....Masih tajam - polan yang ini polan yang itu,
....Sesekali merenung menusuk kalbu.
Bebenih yang ditanam merimbun pepohon,
Di situlah bertiga sepangkin berlindung,
Berseloroh, bertekak dan berpantun,
Mengimbau yang lampau,
....Bernostalgia lagu-lagu sunyi.
Bendang tiada lagi,
....Masakan padi menjadi,
Obor dan pelita,
....Berganti electricity,
Kering sungai, kontang perigi,
....Air susut mengalir sepi.
Damai kampung,
....tidak lagi mampu menggamit,
Lerai bebuah tidak bergait,
....luruh tidak berkutip,
Kemana kalian…
....tiada yang sudi mengulit?
Diseka airmata,
Ditepis dendam,
Diusir rindu,
Dibuang jauh gelora jiwa,
....Tetap bertiga dibelit dan dibelenggu,
....Hirisan duka luka nestapa.
Sayu pilu berhati hiba,
Musim berlalu masih menanti,
Anak menantu memimpin cucu,
Lewat Syawal tak jelang tiba.
subang jaya,
taman melawati,
setiawangsa.
rabu, 18:12 ptg,
1hb. November 2006..
Yang tersirat:
Berdosa den_nai kalau dimaksudkan wan (nenek) yang bertiga ini tiada yang menjaga dan memperdulikan makan minum mereka. Adapun puisi ini den-nai tujukan pada diri den_nai sendiri yang sering menunggak hari untuk menjenguk dan bertanya khabar pada ketiga dara ini.
Den_nai pernah mencari galur pertalian darah dengan ketiga bersaudara ini. Apa yang dapat den_nai simpulkan adalah ibu mereka dan moyang den_nai berkemungkinan bersepupu atau dua pupu. Yang nyata mereka beralih mukim dari tanah Mungkal di Minangkabau ke Padang Lebar di Rembau pada penghujung abad ke-19.
Ya, maklumlah pembaca yang budiman sekelian sekarang bahawa Mungkal itu adalah nama kaum, suku, keluarga den-nai. Bagi orang Minang nama suku diperturunkan melalui sebelah ibu.
Den-nai amat menyenangi urang gaek (orang-orang tua). Namun den-nai sering dibelenggu persoalan mengapa den-nai sahaja yang sering menjengok 3 dara ini sedangkan anak-cucu mereka jarang mampir menziarah mak den_nai di Seremban; walhal untuk ke Rembau dari Kuala Lumpur pasti tempuh Seremban dahulu. Apalah salahnya menyimpang sebentar bertanya khabar?
Kepekatan darah yang kian mencair; tali persaudaraan yang semakin merenggang…
Yang suratan:
Temah kembali kerahmatullah pada 13hb Februari 2007. Den_nai sedikit terkilan kerana tidak diperkhabarkan akan pemergiannya. Sungguhpun den_nai di Kuala Lumpur dan arwah di Rembau, jarak bukannya penghalang di waktu-waktu sebegini.
Al-fathihah.